Voor welke klachten is manuele therapie geschikt?
Onder andere:

• Hoofd- en nekpijn in combinatie met slecht kunnen bewegen van de wervelkolom
  • Nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen
  • Hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib en borstpijn
  • Lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
  • Bepaalde vormen van duizeligheid
  • Kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten
  • Heupklachten

Of manuele therapie ook uw klacht kan verhelpen, moet blijken tijdens de screening en/of de intake en het onderzoek.

De manueel therapeut

Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die na zijn opleiding voor fysiotherapie een opleiding voor manuele therapie heeft gevolgd. Manuele therapie is bedoeld voor mensen met klachten in het bewegingsapparaat, dat wil zeggen: de wervelkolom en gewrichten in armen en benen.

Verstoord evenwicht

Klachten ontstaan wanneer dit evenwicht is verstoord. Dit kan komen door blessures, een eenzijdige manier van zitten of bewegen op het werk, psychosociale factoren enzovoort.

Een voorbeeld:

Als iemand pijn in zijn nek heeft bij bewegen, zal hij proberen de pijn te vermijden door de nek minder te bewegen. Dit heeft ook gevolgen voor het bewegen in alle andere gewrichten.
Op zichzelf hoeven er door deze compensaties geen klachten op te treden.
Als de compensaties echter tekort schieten, bijvoorbeeld als deze persoon gaat hardlopen, kunnen er op andere plaatsen klachten ontstaan: een ontsteking van de achillespees of klachten in de lage rug, heup of knie.
Waar de klachten ontstaan, zegt weinig over de werkelijke oorzaak. Het behandelen van deze klachten is slechts symptoombestrijding.
Alleen als de balans in het gehele lichaam wordt hersteld, wordt de oorzaak goed aangepakt.

Herstel van evenwicht

De manueel therapeut analyseert in zijn onderzoek een groot aantal houdingen en bewegingen van de patiƫnt, zodat hij een goed beeld krijgt van de bewegingsvoorkeur.
Het doel van manuele therapie is het beter laten functioneren van de gewrichten en het verbeteren van de houding. Hiervoor gebruikt de manueel therapeut een aantal specifieke technieken.

De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: u voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van pijn. Het behandelprogramma van de manueel therapeut bestaat verder uit het geven van goede instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen.